top of page

Weird Tales

 

KRAPP

theater

 

 

In de zomer van 1816 huren Lord Byron en Dr. Polidori de beruchte Villa Diodati aan het meer van Genève. Ze verwachten vrolijk bezoek van Percy en Mary Shelley, maar het zomeruitje valt al snel in het water. Een eindeloze nacht trekt traag over het Europese vasteland. Buiten regent het zwarte as en de tempera­turen kruipen langzaam onder nul. Uit pure verveling begint het gezelschap dan maar te griezelen. Byron en Polidori bedenken de vampier; Mary schrijft het begin van Franken­stein; Percy valt flauw en staakt zijn poging. Want wat als hun monster­lijke hersen­spin­sels een eigen leven beginnen te leiden?

“We zullen elk van ons een spookver­haal schrijven”, zei Lord Byron en zijn voorstel zette onze rusteloze geesten in vuur en vlam.
Die nacht borrelden onze diepste angsten op, zoals inkt in water.
We waren met zijn vieren. We startten allen met schrijven.
De nobele Byron droomde van mensen die elkaar vlees voederden.
De arme Polidori was zijn geelach­tige tanden al aan het likken.
Percy brulde dat zijn tepels zich tot twee, starende ogen aan het omvormen waren.
En ik, de stille Mary, was een arm van een vrouw aan een mans rottende bovenli­chaam aan het stikken.
Plots begonnen de halfbe­schreven bladzijden vlak voor onze neus uit elkaar te vallen. En realiseerden we ons dat er vanachter de scheur­tjes iets huivering­wek­kends naar ons aan het kijken was …
- Fragment uit het verloren dagboek van Mary Shelley

Op de laatste editie van Theater aan Zee mochten Nona Demey Gallagher, Mats Vandroog­en­broeck en Timo Sterckx al De Jong Theater­schrijf­prijs van Sabam For Culture in ontvangst nemen. Deze bekroning voor jonge theater­ma­kers die zelf in de pen kruipen, ging naar hun vorige productie Through the looking-glass (and what we found there). De jury loofde de tekstuele intelli­gentie en de ongebrei­delde fantasie waarmee dit straffe taalspel werd gevisu­a­li­seerd.

"Met extatisch spel geven de spelers hun personage vorm ... Deze voorstel­ling klauwt zich ontegen­zeg­ge­lijk in je vast"
Theater­krant.nl

LEES DE RECENSIE VAN THEATERKRANT.NL

bottom of page